Luty: optymizm Polaków mimo wszystko w górę

22-02-2013

Pierwszy kwartał roku 2013 jest, mimo prognoz, pełen nadziei.  Lutowy pomiar Wskaźnika Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos drugi miesiąc z rzędu notuje wzrost. Optymizm Polaków, mierzony wskaźnikiem WOK, wzrósł o prawie 4 pkt. osiągając poziom 80 pkt. Wzrost zaobserwowano we wszystkich składowych Wskaźnika.

Zgodnie z wynikami sondażu Ipsos w lutym br. 21 proc. Polaków uważało, że sprawy kraju zmierzają w dobrym kierunku (jest to wzrost o 1 punkt procentowy w stosunku do zeszłego miesiąca). Zdecydowanie mniej Polaków obawia się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 12 miesiącach - w grudniu 2012 obawy zgłaszało 48 proc. badanych, w styczniu 2013 - 42 proc. a w lutym 2013 już 37 proc.

W lutowym pomiarze Ipsos wzrost zaobserwowano we wszystkich składowych wskaźnika WOK. Największy wzrost zanotowano na składowej wskaźnika WOK związanej z oczekiwaniami co do przyszłości (wzrost o prawie 9 pkt.).

Ocena Klimatu gospodarczego, czyli ocena bieżącej sytuacji gospodarczej w kraju i oczekiwań względem jej zmian, w stosunku do stycznia wzrosła aż o 5 pkt. uzyskując wynik 66,63 pkt.

Nieznacznie wzrósł Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych.  W styczniowym pomiarze wartość Wskaźnika wynosiła 65,77 pkt., podczas gdy w lutym - 66,53 pkt. Połowa Polaków jest zdania, że sytuacja gospodarcza  w Polsce w ciągu ostatnich 12 miesięcy pogorszyła się (wyniki taki sam jak przed miesiącem), natomiast nieco więcej z nas jest zdania, że sytuacja uległa poprawie (w styczniu tego zdania było 6 proc. Polaków, podczas gdy w lutym 9 proc.).

W lutowym pomiarze wskaźnik Skłonności do Zakupów wyniósł 88,61 pkt., co stanowi wzrost w porównaniu ze styczniem o 3 pkt.

Zwiększył się odsetek Polaków uważających, że za 12 miesięcy sytuacja materialna ich gospodarstw domowych ulegnie poprawie. W styczniu br. taką opinię wyrażało 15 proc. respondentów, podczas gdy w lutym już 18 proc.

Te optymistyczne oceny Polaków przekładają się również na duży wzrost Wskaźnika Oczekiwań względem przyszłości – w stosunku do stycznia wzrósł on o 8 pkt. (osiągając poziom 88,28 pkt.). 14 proc. z nas jest zdania, że aktualnie jest dobry moment na kupowanie dóbr trwałego użytku (bez zmian w stosunku do stycznia). Wzrósł odsetek Polaków deklarujących, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy uda się odłożyć jakieś pieniądze: w styczniowym pomiarze tego zdania było 14 proc. Polaków, podczas gdy w lutym 16 proc. 
Polacy optymistycznie podchodzą do poziomu inflacji: więcej z nas jest zdania że będzie ona spadać niż rosnąć. Zmniejszył się także, w porównaniu do styczniowego pomiaru, odsetek Polaków obawiających się wzrostu bezrobocia: w styczniu takie obawy sygnalizowało 57 proc. respondentów, podczas gdy w lutym 51 proc.

Zobacz wykres

 

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 – 13 lutego 2013 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1007 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.


WOK-pl

  • Wskaźnik Optymizmu Konsumentów i jego składowe

WOK powstaje na bazie pytań zamieszczanych w comiesięcznym sondażu realizowanym od grudnia 1991 r. Badaną zbiorowością jest ludność Polski w wieku 15 lat i więcej. Sondaż przeprowadzany jest w na reprezentatywnej próbie 1000 osób 

  • Jeszcze więcej o WOK znajdziesz w prezentacji:

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (pdf)