Majowy wzrost optymizmu

28-05-2013

Majowy Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) Ipsos zanotował kolejny wzrost.
Ostatnio Wskaźnik był tak wysoko w czerwcu ubiegłego roku.

Poziom Wskaźnika Optymizmu Konsumentów odnotowany przez Ipsos w maju br. plasuje się na wyższym poziomie niż w maju roku ubiegłego (82,66 pkt obecnie – 79.01 pkt w maju 2012).

Poprawa Wskaźnika Optymizmu Konsumentów Ipsos idzie w parze z lepszą oceną koniunk-tury w przemyśle badaną przez GUS.

W maju b.r. poprawie uległy wszystkie składowe Wskaźnika Optymizmu Konsumentów.

Ocena Klimatu Gospodarczego w stosunku do poprzedniego miesiąca poprawiła się aż        o 8,79 pkt (uzyskując wynik 68,57 pkt).

Wskaźnik Bieżący, odnoszący się zarówno do oceny obecnej sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych wzrósł o 7,94 pkt (osiągając poziom 71 pkt).

Mniej Polaków twierdzi, że sprawy Polski zmierzają w złym kierunku: w kwietniu takie obawy sygnalizowało 72 proc. respondentów, natomiast w maju – 66 proc. Z kolei więcej nas jest zdania, że sprawy naszego kraju idą w dobrą stronę (w kwietniu takie opinie wyrażało 19 proc. z nas, a obecnie 26 proc.).

 Zmniejszył się odsetek Polaków uważających, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy bezro-bocie będzie rosło. W kwietniu tego zdania było 53 proc. osób, podczas gdy w maju 45 proc.

Pewnej poprawie uległ wymiar Skłonności do Zakupów, uzyskując wynik 92,06 pkt (różnica w porównaniu do zeszłego miesiąca wyniosła 3,04 pkt). Wzrósł też nieco odsetek osób twierdzą-cych, że w obecnej sytuacji warto odkładać pieniądze – w kwietniu br. taką opinię wyrażało 60 proc. respondentów, podczas gdy w maju już 63 proc.

Wskaźnik Oczekiwań względem przyszłości, w stosunku do poprzedniego miesiąca wzrósł o prawie 7 pkt. (osiągając poziom 90.52 pkt).

Nieco więcej z nas przewiduje poprawę sytuacji materialnej własnego gospodarstwa do-mowego w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W kwietniu poprawę deklarowało się 15 proc. Polaków, podczas gdy w maju 18 proc.

Zobacz wykres

 

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów Ipsos może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 19 – 23 maja 2013 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1007 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.


WOK-pl

  • Wskaźnik Optymizmu Konsumentów i jego składowe

WOK powstaje na bazie pytań zamieszczanych w comiesięcznym sondażu realizowanym od grudnia 1991 r. Badaną zbiorowością jest ludność Polski w wieku 15 lat i więcej. Sondaż przeprowadzany jest w na reprezentatywnej próbie 1000 osób 

  • Jeszcze więcej o WOK znajdziesz w prezentacji:

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (pdf)