Przede wszystkim witaminy

20-05-2011

Jak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez Ipsos Marketing w 24 krajach świata,  spośród wielu składników, które mogą znajdować się z produktach żywnościowych  konsumenci najbardziej cenią sobie witaminy. Wybierane są  one częściej niż białko, sole mineralne, błonnik, kwasy Omega 3 czy przeciwutleniacze.

W badaniu  przeprowadzonym przez Ipsos Marketing konsumenci z 24 krajów otrzymali listę składników korzystnych dla zdrowia, które mogą znajdować się w produktach żywnościowych i napojach i zostali poproszeni o wybranie tych, które ich zdaniem są w diecie najważniejsze. Konsumenci najczęściej wskazywali  na witaminy, podczas gdy białko, sole mineralne, błonnik, kwas Omega 3 czy przeciwutleniacze uplasowały się zdecydowanie niżej. Probiotyki i kwas foliowy uznane zostały za najmniej istotne.

Ranking najważniejszych dla konsumentów składników korzystnych dla zdrowia zawartych w żywności i napojach

Świat

Pytanie: Z przedstawionej listy wybierz te substancje, które uważasz za najważniejsze w diecie
Uwaga: dane zawierają zagregowane odpowiedzi konsumentów z 24 krajów

W Polsce ranking preferowanych składników prozdrowotnych w produktach żywnościowych wygląda następująco:

Polska

Witaminy odkryte na nowo

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że korzyści zdrowotne oferowane przez witaminy nie są niczym nowym. Niemniej jednak, ostatnie odkrycia dotyczące witamin mogą wpływać na jeszcze lepsze  postrzeganie żywności i napojów zawierających określone witaminy. Według Lauren Demar, globalnego szefa Ipsos Marketing  ds. dóbr szybkozbywalnych i sprzedaży detalicznej, „Ostatnie naukowe odkrycia wskazujące na to, że witaminy są w stanie zapobiec poważnym chorobom i łagodzić ich skutki, otwierają potencjał do innowacji dla producentów żywności i napojów. Na przykład, choć konsumenci mogą tradycyjnie kojarzyć witaminę D z mocnymi kośćmi, mamy obecnie coraz więcej dowodów na to, że witamina D może mieć pozytywny wpływ na profilaktykę wielu chorób,  m. in. chorób serca, nowotworów czy cukrzycy. Dlatego też jest niezwykle istotne dla producentów żywności, aby posiadać wiedzę na temat najnowszych naukowych odkryć dotyczących zdrowia, a następnie znaleźć sposoby, aby przełożyć te odkrycia na możliwe do praktycznego wykorzystania innowacje i sposoby komunikacji.”

Demar mówi dalej: „Poza innowacjami produktowymi, specjaliści od marketingu pracujący w firmach produkujących żywność i napoje powinni dobrze zastanowić się nad tym, jak mogą sprzedać produkty, które oferują nowe potencjalne korzyści witamin. Należy pomyśleć o takich kwestiach jak edukowanie konsumentów czy rekomendacjach specjalistów przy zachowaniu wysokich walorów smakowych i wygody w użyciu. Należy zastanowić się także nad tym, jak konkurencyjne produkty wzbogacone witaminami i innymi substancjami odżywczymi będą zmieniały się na przestrzeni czasu. Czy będą one nadal konkurowały z innymi produktami w ramach swojej kategorii, oferując  dodatkowo  korzyści zdrowotne?  Czy też w pewnym momencie to korzyści zdrowotne staną się głównym motywatorem zakupu, a produkt jako taki będzie jedynie ich nośnikiem?  W takim przypadku możemy spodziewać się, że produkty wzbogacone witaminami staną się po pewnym czasie substytutami dla siebie nawzajem, nawet jeżeli pochodzić będą z innych kategorii. Mogą nawet stać się substytutami witamin w tabletkach”.

Nie tylko witaminy 
Dane Ipsos wskazują na to, że istnieje możliwość kierowania różnych substancji odżywczych i suplementów do różnych grup odbiorców. Na przykład, postrzegana ważność witamin i białka w diecie zmniejsza się z wiekiem, z kolei postrzegana istotność kwasów Omega 3 i przeciwutleniaczy rośnie wśród osób starszych.

Procent konsumentów oceniających witaminy, minerały, lub suplementy jako najważniejsze substancje, które powinny znaleźć się w diecie
Wyniki według grup wiekowych

Uwaga: sole mineralne i pozostałe substancje nie zostały przedstawione w powyższej tabeli, ponieważ w ich przypadku nie zauważono szczególnych różnic pomiędzy grupami wiekowymi

Można zaobserwować także pewne różnice pomiędzy krajami. Proteiny są  bardziej istotne dla konsumentów w Chinach, Indiach, Japonii, Korei Południowej i Turcji niż dla mieszkańców pozostałych krajów. Wapń, potas, cynk i żelazo są  ważniejsze w Argentynie, na Węgrzech, w Polsce, Rosji i Arabii Saudyjskiej niż w całej badanej populacji.

Lauren Demar podsumowuje swoją wypowiedź w następujący sposób: „Wprowadzając innowacje w zakresie żywności funkcjonalnej należy zwrócić uwagę na różne grupy demograficzne – konsumenci mają różne potrzeby zależnie od stylu życia, kultury i środowiska, a także dostępnych im w danym momencie substancji odżywczych.”

Badanie przeprowadził Ipsos Marketing w ramach projektu Ipsos Global @dvisor International Omnibus, sondażu internetowego przeprowadzonego wśród konsumentów na całym świecie. Wywiady zostały przeprowadzone pomiędzy 14  i 24 stycznia 2011 roku. W sondażu wzięło udział 18829 osób w wieku powyżej 16 lat z 24 następujących krajów: Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Kanada, Chiny, Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Węgry, Indie, Indonesia, Włochy, Japonia, Meksyk, Polska, Rosja, Arabia Saudyjska, Afryka Południowa, Korea Południowa, Hiszpania, Szwecja, Turcja i USA.

Ipsos Marketing to międzynarodowa struktura Ipsos specjalizująca się w badaniach wspierających wprowadzanie nowych produktów, zarządzanie produktem i strategią marki.

Na życzenie można uzyskać dostęp danych publikowanych w tym raporcie dla każdego z 24 krajów kontaktując się z Małgorzatą Zając, malgorzata.zajac@ipsos.com